Biotiini – 10 ihmeteltävää asiaa

Biotiinin puute voi johtaa hiustenlähtöön ja elottomiin hiuksiin. Biotiinia tarvitaan tuottamaan keratiinia, proteiinia, joka ylläpitää vahvoja kynsiä ja hiuksia. Ruokavalio, jossa on runsaasti biotiinia eli vitamiinia, joka tunnetaan myös nimellä B7, ei ole vain hyväksi hiuksillesi, vaan se ylläpitää myös ihon terveyttä.

B7-vitamiinin puute voi paitsi saada hiukset näyttämään elottomilta, myös kynnet halkeilemaan. Biotiini-sana tulee antiikin Kreikan sanasta “biotos”, joka tarkoittaa “elämää” tai “ravintoa”.

Mutta mitä tämä supervitamiini tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ja kuinka paljon tarvitset sitä?

Mikä biotiini on?

Biotiini on yksi B-ryhmän vitamiineista, joka auttaa kehoa muuttamaan ruokaa energiaksi. Biokemisti ja Nobel-palkinnon voittaja Vincent du Vigneaut löysi vitamiinin vuonna 1942. Vitamiini tunnetaan myös nimellä “H-vitamiini”, jossa H tarkoittaa “Haar og Haut”, mikä tarkoittaa saksaksi “hiukset ja iho”.

B-vitamiinit auttavat pitämään ihon, hiukset, silmät, maksan ja hermoston terveinä. Se on myös tärkeä vitamiini raskauden aikana, koska se on tärkeä sikiön kasvulle.

Miten biotiini vaikuttaa?

  • Edistää hiusten kasvua
  • Parantaa ihon kuntoa
  • Vahvistaa kynsiä
  • Rakentaa lihaskudosta uudelleen loukkaantumisen jälkeen
  • Suojaa aivoja
  • Vakauttaa verensokeria
  • Antaa lisäenergiaa ja parantaa mielialaa
  • Laskee kolesterolia
  • Lisää aineenvaihduntaa ja auttaa painonpudotuksessa

Biotiinia hiusten kasvulle

Hiuksesi on valmistettu keratiinista, joka on eräänlainen proteiini. Proteiinit koostuvat aminohapoista, jotka muodostuvat soluentsyymien ja biotiinin reaktioiden seurauksena. Juuri tämä vitamiini edistää terveiden hiusten ja kynsien kasvua ja on siten tärkeä ainesosa hiusten hoidossa.

Löydät biotiinia elintarvikkeista, kuten munista, manteleista, lohesta ja avokadoista. On kuitenkin monia, jotka eivät saa riittävästi tätä vitamiinia, ja silloin saattaa olla viisasta täydentää puutosta lisäravinteilla.

Mitkä ruoat sisältävät biotiinia?

Voit saada B7-vitamiinia ruokavaliostasi seuraavista elintarvikkeissa:

Keitetty kananmaksa
Kananmuna
Lohi
Auringonkukansiemenet
Avokado
Mantelit
Keitetty pinaatti
Tuore parsakaali

Kuinka paljon biotiinia tarvitaan?

Biotiinin päivittäisen saannin tulisi olla 30 – 225 mikrogrammaa päivässä. Terveysviranomaiset ovat asettaneet enimmäisannoksen turvalliseksi ylärajaksi 225 mikrogrammaa päivässä.

Onko biotiini vaarallista elimistölle?

B7-vitamiinin yliannostusta ei tunneta, mutta yli 225 mikrogramman päivittäistä saantia ei suositella.

Onko biotiinilla haittavaikutuksia?

Tunnettuja haittavaikutuksia on vähän, mutta kuten kaikessa muussakin, ei ole suositeltavaa ottaa liikaa B-vitamiinia. Biotiini on vesiliukoinen vitamiini, ja keho pääsee eroon ylimääräisestä.

Kuinka nopeasti biotiini vaikuttaa?

Tulet todennäköisesti näkemään tuloksia noin kuukauden kuluttua, mutta jotkut huomaavat myös eron jo kahden viikon täydennyksen jälkeen. Tämä riippuu myös annoksesta, jota käytät, joten varmista, että valitsemassasi tuotteessa on riittävän suuri määrä biotiinia.

Missä biotiinia tuotetaan?

Tätä vitamiinia tuottavat suolistossa olevat bakteerit. Terveen ja tuoreen suoliston bakteerikasvuston uskotaan kattavan tarpeen. Jos bakteerifloora ei toimi optimaalisesti, kuten antibioottien tai suolistosairauden jälkeen, voi esiintyä vitamiinipuutosta.

Kuinka biotiinia käytetään?

Kun olet päättänyt aloittaa biotiinin käytön, onko jotain muuta, mitä sinun pitäisi huomioida?

Biotiini ja sinkki

Sinkin ja hiustenkasvun välisen yhteyden ymmärtämiseksi sinun on tiedettävä myös sinkkipuutoksen ja hiustenlähdön välinen yhteys. Jotkut asiantuntijat uskovat, että sinkin puute voi johtaa hiusrakkulan muodostavan proteiinirakenteen heikkenemiseen.

Tämä follikkelien heikkeneminen voi puolestaan ​​johtaa hiustenlähtöön.

Sinkillä uskotaan olevan tärkeä rooli DNA: n ja RNA: n tuotannossa. Tämä on välttämätöntä hiussolujen normaalille kehitykselle, mikä johtaa terveempään hiusten kasvuun.

Siksi sinun tulisi valita ravintolisä, joka sisältää molemmat ainesosat.

Tarvitsetko täydennystä?

Ruokavaliollasi on tärkeä rooli sekä fyysisesti että henkisesti. Joka päivä hiuksesi altistuvat stressille, ja kehoosi vaikuttavat monet tekijät, jotka eivät ole sinun hallinnassasi. Onneksi voit hallita ruokavaliotasi.

On olemassa ravintolisiä, jotka sisältävät sekä biotiinia että sinkkiä, jotka auttavat ylläpitämään normaalia ja terveellistä hiusten kasvua. ChewBear Hair on yksi tällainen ravintolisä. Chewbear Hairissa saat herkullisessa muodossa 225 mikrogrammaa biotiinia yhdessä 3 mg: n kanssa sinkkiä. Näin kehosi saa tarvitsemansa annoksen näitä tärkeitä hivenaineita ja vitamiineja.

Kokeile Hair 30 päivän ajan

40% Alennus – vain 17,25,-

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.

Kilder: